18945611103_64e6746102_h.jpg

جوانانی که نان به نرخ جان در می‌آورند؛ آنهایی که مجبور هستند تا جاده‌های پرخطر را طی کنند تا چرخ زندگی‌شان هر چند کُند اما بچرخد.

سرویس اقتصاد مشرق- این روزها اصطلاح شوتی برای مردم استان‌های جنوب غرب و شرق کشور همچون بوشهر (خصوصاً بندر گناوه)، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد (خصوصاً شهر گچساران)، لرستان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان هم آشنا بوده و هم برایشان دلهره‌آور است.

یکی از شیوه‌های مرسوم حمل‌ونقل کالای قاچاق در کشور استفاده از خودروهای شوتی است، خودروهایی که حامل کالای قاچاق یا انسان هستند و عمدتاً به صورت گروهی در نیمه‌های شب بدون هیچ‌گونه استراحت و توقفی و با سرعت حتی تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، جاده‌ها را طی کرده تا به مقصد خود برسند. اصطلاحی در بین رانندگان این‌گونه ماشین‌ها مرسوم است که یک شوتی‌سوار وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز می‌کند، این امر عمدتاً با مخدوش کردن پلاک‌های خودرویشان و برای شناسایی نشدن صورت می‌گیرد.

جوانانی که نان به نرخ جان در می‌آورند/ قوانین بازدارنده نیاز اصلی در برخورد با شوتی‌ها

رانندگان این خودروها نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه شدن توسط پلیس. این خودروها که اغلب گران‌قیمت نیستند، حتی از شلیک گلوله هم هراس ندارند. خودروهای شوتی بیشتر شامل سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا است. موتور این خودروها تقویت شده است. یکی دیگر از مشخصات آنها، این است که کمک فنرهای عقب آنها، از حد استاندارد، بالاتر است زیرا پس از بار زدن محموله، سنگینی بار، شاسی خودرو را از حد مجاز پایین نیاورد. بار هم می‌تواند مجاز باشد هم غیرمجاز، یعنی همه چیز می‌تواند باشد. به همین خاطر، به خودروهای شوتی، قاچاق‌بر هم گفته می‌شود.

ساعت سه نیمه‌شب است که با یکی از آنهایی که می‌خواهد برای حمل کالا از عسلویه به «زرین‌دشت» و «داراب» برود، همراه می‌شوم. شروع این سفر پر خطر از «زیراب»، یکی از روستاهای استان فارس که در سال‌های گذشته به دلیل خشکسالی با بیکاری نیروهای کار به خصوص جوانان مواجه شده است. به همین دلیل هم مجبور هستند برای کار به شهرهای دیگر مهاجرت کنند یا کارهای پرخطری همچون قاچاق کالاهای برقی، گازوئیل، گوسفند و ... انجام دهند.

به هر حال با راننده پژو ۴۰۵ همراه می‌شوم. مسیر بسیار خطرناک است؛ جاده‌های یک طرفه و راننده‌هایی که کمترین سرعت آنها ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است. پس از چند ساعت در مسیر توقف می‌کنیم؛ جایی که بیشتر آنها قهوه‌ای می‌خورند و سیگاری می‌کشند و بهترین فرصت برای من است که با آنها گفت وگویی داشته باشم.

مسیر پر خطر داراب –عسلویه را به قیمت پولی ناچیز به جان می‌خرم

«جاسم» یکی از راننده‌هایی است که بیشتر شب‌ها مجبور است تا مسیر داراب به سمت عسلویه و برعکس را طی کند. هنگامی که در راه رفتن به سمت عسلویه هستیم در یکی از رستوران‌های بین راهی برای غذا خوردن او را ملاقات می‌کنم و گفت‌وگوی کوتاهی بین ما شکل می‌گیرد، می‌گوید: «شروع زندگی به ظاهر خوش من از روزی شروع شد که توانستم ۱۰ میلیون وام بگیرم و ماشین پراید بخرم تا بتوانم با آن کار کنم و روزهای کارگری تمام شود. روزهای کارگری برای جوانی که در اوج غرور بود، واقعاً بد و ناراحت‌کننده بود».

جاسم ادامه می‌دهد: «من در خانواده‌ای پرجمعیتی زندگی می‌کردم، هفت ساله بودم که پدرم را از دست دادم و از همان ابتدا نمی‌توانستم نسبت به خرج و درآمد خانواده بی‌تفاوت باشم و سعی می‌کردم که کارهای مختلف انجام بدهم تا الان که شغل خطرناک شوتی‌سواری انجام می‌دهم. الان ۳۰ ساله هستم و نامزد دارم. مدرک تحصیلی دیپلم دارم و تعمیرکار ماشین هم هستم. شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که قدرت خرید و ساخت مسکن را ندارم و نمی‌توانم ازدواج کنم. وقتی با پراید شوتی کار می‌کردم هر سرویس ۲۰۰ هزار تومان داشتم که ۶۰ هزار تومان بنزین ماشین و ۴۰ هزار تومان هم خرج غذا و چیزهای دیگر می‌شد و این کار خطرناک، تنها برای ۱۰۰ هزار تومان بود. در همین مسیر یک بار توسط نیروهای انتظامی دستگیر شده و برای آنکه بتوانم ماشینم را آزاد کنم، مجبور شدم تا پول قرض کنم که این هم باعث شد بدهکار دوستم بشوم. جریمه دولتی هم داشتم و وامی هم روی دستم بود. اینها روز به روز استرس من را بیشتر می‌کرد. اینگونه اتفاق‌ها نشان می‌دهد که چقدر در این راه ما شوتی‌سواران ضرر می‌کنیم و سود این کار فقط به جیب سرمایه‌دار می‌رود».

از جاسم می‌پرسم الان اوضاع چطوره است؟ می‌گوید: «حالا این پرایدبار را با وام خریدم، بیشتر شب‌ها این مسیر پرخطر را طی می‌کنم. فقط یک یخچال به صورت کرایه‌ای تا داراب می‌برم و به مغازه‌دار تحویل می‌دهم و کرایه‌ای دریافت می‌کنم. اگر پول داشته باشم و یخچال را خودم بخرم، سود بیشتری به دست می‌آورم اما وقتی به صورت کرایه‌ای کار می‌کنم سود چندانی به دست نمی‌آورم و این مسیر پر خطر را به قیمت پولی ناچیز به جان می‌خرم. ماشین هم که استهلاک دارد و هر روز قیمت لوازم یدکی و سوخت بالا می‌رود و سود این کار فقط به جیب دلال‌ها می‌رود».

جوانانی که نان به نرخ جان در می‌آورند/ قوانین بازدارنده نیاز اصلی در برخورد با شوتی‌ها

وضعیت اقتصادی خوب نیست، لطفاً فکری به حالمان کنید

«احمد» راننده پژو ۴۰۵ است که مانند جاسم بیشتر شب‌ها در این مسیر پر خطر است. به سراغش می‌روم، در حالی که قهوه‌ای می‌نوشد؛ شروع به صحبت کردن می‌کند و می‌گوید: «این زندگی ما است. خواب که نداریم، یک غذای بدون استرس هم نمی‌توانیم بخوریم. این قهوه را می‌خورم تا بتوانم تا صبح رانندگی کنم، بیشتر شب‌ها کارم همین است، ساعت ۱۰ شب از روستای زیراب حرکت می‌کنم. در مسیر غذا می‌خورم و قهوه هم که خوردنش واجب است».

از او می‌پرسم چند سال داری و وضع زندگی‌ات چگونه است؟ پاسخ می‌دهد: «۲۷ سال دارم، چهار سال پیش عقد کرده‌ام. مدرک تحصیلی دیپلم دارم. در نظر داشتم شغل نظامی داشته باشم اما تا هنوز که نشده است. مانند بیشتر جوانان خانه ندارم، با همین ماشین چند سالی است که کار می‌کنم. ماشینی که دیگران از آن برای تفریح استفاده می‌کنند، برای ما وسیله‌ای برای گذران امور زندگی است. اینجا بیشتر جوانان بیکار هستند، وضعیت اقتصادی مردم اصلاً خوب نیست، لطفاً فکری به حالمان کنید».

احمد در ادامه می‌گوید: «به واسطه اینکه چند سال است در این جاده پرخطر هستم، مقداری پول پس‌انداز کرده‌ام. البته هر شب خرید می‌کنم و کرایه‌ای کار نمی‌کنم؛ یعنی با پول خودم خرید می‌کنم و سود آن هم به جیب خودم می‌رود و پرخطرترین کاری که می‌توانم انجام دهم همین است، چراکه اگر در یکی از این ایست و بازرسی‌ها گیر بیافتم علاوه بر اینکه همه وسایلم را از من می‌گیرند، ماشین هم مصادره می‌شود. من هر سرویس چندین کولر یا تلویزیون می‌خرم و این کار من شمشیر دولبه است. اگر به سلامت بروم که سود خوبی کرده‌ام و اگر خدای ناکرده گیر بیافتم که دیگر زندگی‌ام رفته است».

از احمد می‌پرسم تا به حال شده که در ایست و بازرسی گیر بیافتی؟ می‌گوید: «بله. چند سال پیش تمام وسایلم گرفتند، ماشینم هم توقیف شد، تنها شانسی که آوردم، مصادره نکردند. چندین ماه رفت‌وآمد داشتم اما وسایلم مصادره شد و این یعنی هیچ، هر چه کار کرده بودم، صفر شد. البته بعد از چند ماه که ماشین آزاد شد، وام گرفتم و دوباره شروع کردم، راهی نبود. ما مجبور هستیم این مسیر پرخطر را طی کنیم، شغل برایم پیدا کن، مگر آرامش را دوست ندارم».

جوانانی که نان به نرخ جان در می‌آورند/ قوانین بازدارنده نیاز اصلی در برخورد با شوتی‌ها

چشم‌مان به جاده و جانمان کف دستمان است

«احسان» ۳۴ ساله راننده پژو ۴۰۵ است. او هم نزدیک می‌شود و شروع به صحبت می‌کند، می‌گوید: «اگر صدای شما خبرنگاران را می‌شنوند، صدای ما هم باشید. آخر مگر می‌شود هر شب این راه پرخطر را طی کرد؟ چشم‌مان به این جاده و جانمان کف دستمان است. می‌بینید که با قهوه خوردن چشم‌مان باز می‌ماند، لحظه‌ای نمی‌توانیم غفلت کنیم. از یک طرف استرس ایست و بازرسی داریم و از طرفی دیگر استرس این جاده پرخطر. این نوع زندگی واقعاً حق ما نیست».

احسان ادامه می‌دهد: «من از ترسم هر سرویس که می‌آیم، یک وسیله بیشتر نمی‌خرم و بیشتر مسافر می‌آورم و می‌برم. بی‌خوابی و زحمت خودم یک طرف و استهلاک ماشینم طرف دیگر. اما مجبور هستم خرج زن و بچه را بدهم و اینجا هم که کار درست و حسابی نیست. یک تکه زمین کشاورزی داشتم که خشکسالی آمد و همه چیز از بین رفت. نه آبی است و نه درآمدی».

یک بار گیر بیفتی یعنی نابودی زندگی‌ات

به سراغ یکی دیگر از راننده‌ها می‌روم، حوصله ندارد در حالی که سیگاری دود می‌کند، می‌گوید: «توی این جاده کار کردن همیشه اول راهی، درست است که خرج روزانه‌ات در می‌آوری اما ۱۰۰ بار هم به سلامت بروی کافی است یک بار گیر بیافتی؛ یعنی نابودی زندگی‌ات». «علیرضا» ۵۰ ساله دل پُری دارد از بقیه صحبت‌هایش فهمیدم که چند سال پیش ماشین پرایدش مصادره شده است و الان هم با ماشین برادرش در این جاده مسافرکشی می‌کند.

یا بار من گرفته می‌شود یا اینکه سالم به مقصد می‌رسم

«مهران» که راننده پژو ۲۰۶ است، از ماشین پیاده شده و از همان دور با دیگر راننده‌ها شوخی می‌کند. خودش شروع به صحبت می‌کند و می‌افزاید: «۲۸ ساله هستم، تازه عقد کرده‌ام، لیسانس مهندسی شیمی دارم و چون کار پیدا نمی‌شود، راهی به جز این کار نبود. بیشتر شب‌ها ماشینم را پر از وسیله برقی می‌کنم تا خدا چه خواهد. یا بار من گرفته می‌شود یا اینکه سالم به مقصد می‌رسم. در این کار هزار دغل‌بازی وجود دارد از مغازه‌دار فروشنده گرفته تا مغازه‌دار خریدار، از دست‌کاری فاکتورها و تغییر دادن قیمت‌ها گرفته تا باج‌هایی که مجبور هستیم بپردازیم. هر سرویس که ما برویم خودش یک گزارش مفصل است که یک خبرنگار می‌تواند تهیه کند. این اجناس در مغازه‌ها در عسلویه قاچاق نیست و آنها به راحتی اجناس خارجی به ما می‌فروشند اما وقتی ما می‌خواهیم همین اجناس را به شهرهای دیگر منتقل کنیم، قاچاق محسوب می‌شود».

جوانانی که نان به نرخ جان در می‌آورند/ قوانین بازدارنده نیاز اصلی در برخورد با شوتی‌ها

بارگیری، اسکورت و رسیدن به مقصد

بالاخره بعد از حدود پنج ساعت به عسلویه می‌رسیم. به مغازه‌های فروش کالاهای برقی می‌رویم، راننده‌های پژو، پراید و پرایدبار خرید و بارگیری را شروع می‌کنند. یکی کولر اسپیلت خرید می‌کند، یکی ماشین لباسشویی، دیگری یخچال و اجناس دیگر اما عمده‌ خریدها همین سه کالا است که سود بیشتری برای آنها دارد. البته ناگفته نماند که فقط راننده‌های پرایدبارها می‌توانند یخچال خرید کنند، هر کدام یک یخچال بارگیری می‌کنند و آماده حرکت می‌شوند. راننده پژویی که من همراه او هستم، هم چند کولر خرید می‌کند، صندلی‌های عقب ماشین برداشته و تمام محیط را با اجناس پر می‌کند تا اینکه نوبت به صندوق عقب می‌رسد و آنجا هم یک کولر می‌گذارد و آماده حرکت می‌شود.

چند ماشین با هم همراه می‌شوند و یکی از آنها که تنها یک جنس خرید کرده به عنوان اسکورت، جلوتر از بقیه راه می‌افتد و بقیه به فاصله چند کیلومتر پشت سر هم حرکت می‌کنند. اسکورت با تلفن خبر باز بودن جاده را به ماشین‌های پشت سرش می‌دهد اما یک جا می‌گوید نیایید، جاده را بسته‌اند؛ یعنی ایست و بازرسی در جاده زده‌اند و تنها ماشینی می‌تواند عبور کند که یک کالا آن هم به بهانه اینکه «برای خانه خودم خریده‌ام» برود وگرنه بقیه ماشین‌ها که چند جنس خارجی حمل می‌کنند، راهی جز منتظر ماندن ندارند.

مجبور می‌شویم در یکی از روستاها توقف کنیم و بقیه ماشین‌ها هم هر کدام جایی پیدا می‌کنند و منتظر باز شدن جاده می‌شوند. چندین ساعت طول می‌کشد تا اینکه سرانجام اسکورت چراغ سبز می‌دهد و یک یک ماشین‌ها به فاصله از هم راه می‌افتند و چند ساعت با سرعت طی می‌کنیم تا به مقصد می‌رسیم. به من می‌گویند شانس خوبی داری یا اینکه گفتی خبرنگار هستی، جاده را برای ما باز کردند و کاری با ما نداشتند، هر دفعه با سلام و صلوات به مقصد می‌رسیدیم.

و این است کار هر شب جوانان شوتی‌سواری که غم نان پیرشان کرده است... .

قوانین بازدارنده نیاز اصلی در برخورد با شوتی‌ها

قوانین بازدارنده از نیازهای اصلی در برخورد با تردد خودروهای شوتی است، موضوعی که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر آن تاکید کرد.

سید محمدرضا طالبی گفت: افزایش خودروهای شوتی در راه‌ها خطرآفرین است و باید از سایر قوانین بازدارنده برای جلوگیری از تردد این خودروها استفاده شود.

وی با اشاره به افزایش تصادفات خودروهای شوتی در خراسان جنوبی افزود: باید جرایم سنگینی در نظر گرفته شود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد چرا که جان انسان‌ها ارزشمند است و باید به هر نحوی از تردد این خودروها جلوگیری شود.

خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد و با ۶ استان کشور همجوار است همچنین در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 50
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    25 49
    ایران همه دعواگرند و وحشی
    • امیر IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      51 13
      خفه شو عربستانی وهابی
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      توهم یه کثیف آشغال هستی لعنت به بدخواهان ایران
    • اقاغلام IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      3 0
      فقط اوناییکه توجاده هاباشوتیهابرخوردداشتن میدونن یعنی چی.5باربراکارازطرف شرکت رفتم چابهارازمشهد.زیر180و200نمیرن.یاتوبیابوناباجونشون بازی میکنن.ماشین سوخته وشیشه خورده واتاق 405کنارجاده فراوونه.ولی خداشاهده توجاده به حریمت تجاوزنمیکنن.توجاده هایی که میرن ومیان گنج خوابیده ازهرنوع.گوگرد.مس.اهن.منیزیم و...برپدرمادرباعث وبانیش لعنت
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    26 21
    ایران جهان سومی است و عربستان ما جهان اولی
    • رضا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      9 1
      چه خبر از اره تون، جهان اولی!!
    • ناصر IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      6 3
      زیاد مواد کشیدی تو فضا سیر میکنی و توهمات مغزت رو خراب کرده خیال میکنی تو فضایی
    • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      10 4
      اون موقع که ملخ میخوردین هم جهان اولی بودین ازگل
    • طاه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      خفه شوشما500سال عقب هستید کسی شمارا ادم حساب نمیکنه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 1
      فعلا که امریکا داره میدوشدتون جهان اولی شیر ده
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 15
    به فتوای من همه را اعدام کنید در اسرع وقت. این حکم حکم خداست
    • جلالی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      برو خودتو به یه دکتر نشان بده
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تو دیگه ساکت
    • ح IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      سلام شعرها خوبه از حالت عبوری خارج و خودروهای سنگین وسبک برن از کمربندها برن و شوتی ترددسون و وضعیت رانندویشوندخیلی بده که خوبه رسیدگی بشه نسیرراراک به توره وبالعکس ودسنجان تا میدان امام وسطهای کمربندی جنوبی که خیلی ناجور هست
    • Hossein IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      چاره ای نیست یا مرگ یا زندگی. من ی پسر ۱۶ ساله از کرج. در صورتی که تو اروپا ۱۶ ساله ها برای اینکه درس میخونن ماهی ۱۰۰ دلار حقوق میگیرن نه ما که الان داریم همه جوره میپیچونیم و ب هیچ چیز نمیرسیم. دریای ما هم اصلا ب درد بخور نیستن و همه مزخرفن. یکی ب داد ما برسه
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 1
      بی شرف
  • بشار عبدالواحد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    23 18
    زندگی در ایران حرام است و هیچ فایده ای ندارد
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    39 1
    سرمایه کشور بجای اینکه تبدیل به زیر ساخت بشه و این جوانان کار کنن کارخانه زده بشهو... امثال خاوری و اونیکه میخواست لواسان بخره و اونائیکه وام پس نمیدن و اونائیکه ارز ۴۲۰۰ گرفتن و امثال تولید کننده مفت خور خصولتی و.... کوفت کردند
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 1
    دلیل این اتفاقات
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 1
    خدارو شکر که شما یه ماشینی داری که بتونی باهاش سوتی سواری بکنی، من که الان پنج ساله دارم شبها خواب پراید میبینم
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    17 0
    لعنت بر باعثو بانیشکه اینهارو مجبور کرده واسه یه لقمه نان مجبور به قاچاق بشن و لعنت به خودرو ساز داخلی البته فرغون ساز و حامیانشون
  • فربد IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    داستان غم انگیز هست اما حقیقت داره .و برای حل آن تنها باید ایجاد شغل کرد تا بتوانند براحتی خرج زندگی را بدهند ..گفتم براحتی ..فکر کنم خودم دیوانه شدم
  • احمد IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    چرا همه شوتی هارو فقط میبینن، حالا اینکه از بی پولی و بیکاریه بماند، ولی چرا کسی تاحالا نگفته که شوتی فقط جابجا میکنه ، چرا اونایی که با کشتی و لنج وارد میکنن و اونایی که خرید و فروشش میکنن کسی باهاشون کاری نداره .... چقدر ما ساده هستیم ....
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    14 1
    منم خودم یه شوتی هسم اهل سپیدان شبا که ساعت ۹ شب خداحافظی باخانواده که شاید ديگه برنگردیم
    • سامان IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      6 0
      درود بر شما
  • شایان IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    1 0
    بجای اینکه فکر برخورد با شوتیا باشی، فرصتهای شغلی ایجاد کنین که کسی نره تو خط شوتی... اینا از زور بی پولی اومدن تو این کار نه از شکم پری!!!!
  • ناشناس IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    همه واسه کار خلافی که میکنن بهونشون نبود شغل،دزد میگه بیکارم شوتی میگه بیکارم قاتل میگه بیکارم اگه کار داشتم ولگردی نمیکردم آدم بکشم و...شما میخواید با کمترین فشار رو خودتون بیشترین پول به جیب بزنید
  • فرزاد افشار IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    شوتی بودن ی شغله اجباریه تو کشوری که چاره ای جز این نداریم
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    باید مافیاهای اقتصادی اصلی سرکوب بشه نه دو سه تا شوتی بدبخت
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    من خودم بچه سیستانوبلوچستان هستم اینای که قاچاق میبرن بهترین پول وثروتو دارن باسه یاچهارسرویس پول یه ماشین خشکو درمیارن.شما اگه بهترین شغلوبهشون بدیدقبول نمیکنن چون سودقاچاق واسشون بیشتره.ایناهمشون الکیه که میگن از مجبوری قاچاق میکنن.قبول دارم باجون خودشون والبته بیشترباجون مردم بازی میکنن ولی بخاطرطمع و سود بیشترنه ازمجبوری
  • نیام IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    شما فقط حق آبه هیرمند رو بگیرید بهتون قول شرف میدم حداقل حداقل ۵۰ درصد شوتی سواران این کار رو میذارن کنار . اولین نفر خودم هستم ، چون هر وقت که میرم برای بار نمیدونم بر میگردم خونه یا نه،خدا می‌دونه چندین دفعه ممکن بوده چنان تصادف کنم که فکر نمیکنم با اون بار آدم جون زنده ای در ببره .من خودم پسر عمویم توی آتیش زنده زنده سوخت .خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه . خودم سال ۹۳ کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرفتم ولی با وضعیت مملکت خصوصا منطقه ما بیکارم و مجبوریم برای زن و بچه مون دست به هر کاری بزنیم....
  • نیام IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    البته منظورم از ۵۰ درصد شوتی سواران شوتی هایی هستند که میگید خراسان جنوبی رو نا امن کردند......
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    4 0
    شوتی سواری جرم نیست نیازاست
  • حامد IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    بیشترین منابع خدادادی زندگی مردم به بدبخت ترین نحو
  • بنده خدا IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    6 0
    خدایا نابودشون کن کسانی که مردم را به این روز انداختن
  • علیرضا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    0 0
    قوانین پیشگیرانه نمی‌خواد. کاررررر میخواد. جوان کار داشته باشه مگه مغز خر خورده این کارها را انجام دهد. با هزار لیتر گازوییل و سرعت صد و پنجاه کیلومتر و خیلی جاها با چراغ خاموش بزنه به جاده.
  • علیگل IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 0
    سکه4م زمانی که سلطان سکه بود بعداز اعدام33م
  • پدرام IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    علت چیست تو خودمون برگردیم به عصر اسلام کدام کشور متمدن تر بوده و دارای فرهنگ ادبیات و ریاضیات امان و امان
  • مجتبی IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    بنظر.من که بچه جنوبی و با این شرایط دارم زندگی میکنم و میبینم بیشتر مرزهایه شرقی آبی کشور وضع همینه همه اکثریت بیکارن ..و شما دولتمردان کجایی ببینید .جنوب روزی ..دبی ..منطقه بوده الان شده .کویر.تا کی به چه امیدی حکومت میکنید برید ببینید
  • توفیق IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    سلامتی همه شوتی سوارا ک عین سنگای توی رودخانه اب از سر هممون گذشته...خدا خودت پشتمون باش ضامنمون باش بزار ایست بزنن تهش یا میمیریم یا دست پر برمیگردیم کنار خانواد هامون...
  • مجتبی حسینی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    چاخان ودروغگوئ شروع اونیکه میکانیک است کجاست میکانیک چی دوچرخه تعمیرمی کندیاماشبن بیای اگر راس می گویید ماهی پانزده ملیون باخرج روزانه اش من بدهم کارکند اینها این کاربه دهنشان مزه کرددریته جانشان هم درخطر ولی ازدرآمدش نمی گذرندباهیچ قیمتی برای عشقشان کار می کنند نه برای درآمد ودرآمدش هم خوبست بیشتری دروغ میگویند من در ماهشهرزندگی می کنم می دانم دروغ زیادقاطی می کنند
  • محمدرضا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام به نظر من جریمه و مصادره مشکل را حل نمیکنه افراد رو بدهکار و باید برای جبران خسارت خلاف سنگین تر انجام دهند قاضی عزیز اگر ماشینشونو توقیف کردی بفروشید و پول ماشینو سهام یه کارخانه بکنید وخودش را هم کارگر اون کارخانه هر ۲۰ شوتی یه کارخانه اون موقعه ببینید درست میشه یا نه من رو این موضوع خیلی فکر کردم تصمیم با شما
  • عبداله IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    با سلام واقعا اگر میشه واقعا یه فکری به حال جوانان بشه اینطور برای بقیه مردم که درحال تردد هستن خطرآفرین میشه دوست خودم قطع نخاع نشده خونه افتاده به خاطرشوتی
  • مرتضی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    اصلا هیچ فکر کرده اید ویاتصور نموده اید که چرا باید کولبر سوخت بر وشوتی ویا اشغال جمع کن باید وجود داشته باشد؟ واصلاقوانین برخورد با آنان یعنی چه واگر این راه های خطرناک نیز بر روی آنان بسته شود باعث خواهد شد که بر دزدان جامعه افزوده شود.
  • ای IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    لعنت برمسوول بیسواد بی کفایت
  • بازنشسته IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 0
    جوانان ایران با این همه ثروت خدا دادی و موقعیت سوق الجیشی سزاوار چنین زندگیهایی نیستن باعث و بانی این وضعیت مدیریت غلط اقتصاد و سیاسی مسولیت است ، چرا برای اختلاس و ویژه خوران و کمک به بعضی کشورهای بی خاصیت پول هست ، ولی برای اشتغال جوانان ایران پول نیست
  • آریا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    من خودم شوتی هستم،نان درآوردن ما بهتر از اختلاص،دزدی،و نان خوردن رو منبر رفتن هست،افتخار میکنم،سر همه شوتی سوارها سلامت،11
  • زینب IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    مسئولان غم نان ندارن .کاش یک روز خودشان جای جوانان ما میگذاشتن . بعد نمی امدن ترویج ازدواج وفرزند اوری کنند با وجود این پیکر رنجور اقتصاد که خودشان باعث ان شده اند.
  • اسدی IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    یکی دو بار اخیرا از بزرگراه ساوه به تهران .سه خودرو پژو با شماره های ایران# با سرعت عجیب و لایی کشیدن خطرناک به طرف تهران می‌رفتند که اگر یک لحظه کنار نمی‌رفتم هر چهار خوورو له شده بودیم ..اما نمیدانم پلیس کجا بود ..
  • یک ایرانی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    جای تأسف داره که جوانان کشورمان جان و مالشان را فدای نان میکنند .زندگی و شرایط اقتصادی برای همه سخت شده مخصوصا برای کسانی که نان آور خانه هستند کاش دولت فکری بحال این استان بکنه که بیشتر از این شاهد سختی مردم نباشیم
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    دولت جناب ریسی نکنه به فکر جلوگیری از شغل این بدبخت ها افتاده است این نشانه فلاکت است بدبختی را با بدبخت کردن بیشر مردم درمان نمی کنند چرا کالایی که وارد کشور شده باید قاچاق باشد
  • رضا IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 1
    بیخود نیست دولت خیلی به شوتی ها گیر نمیدهد خود مسؤلین می‌دانند از روی ناچاری خلاف میکنند
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    کشور کوروش به چه روزی افتاده
  • علی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    فقط میتونم بخندم برای این همه دروغ ۱۰۰هزار تومن برای قاچاق گازوییل و گوشی و کولر گازی و ..... مردمو چی فرض میکنین سالانه چندین نفر رو به کشتن میدن و شما دارین کارشونو توجیح میکنین
  • ایرج IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام من یه یه کارم صبح تا شب توانایی جان میکنم برای روزی دیست هزارتومان پول یه مرغ نمیشه همه دردمون یکی نبود امنیت اقتصادی ولی بعضیا مثل آقا زاده پول ثروت ملتو میدوزدن میرن کشورهای اروپایی
  • محمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    واقعا انشالا یک روزی میاد که خائنین جواب این کمرهای شکسترو میدن اون روز دور نیست به پاس این موهبتهایی کا این زمین بارور به ما ارزانی داده
  • وحید IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    من بچه بوشهرم شوتی هستم مجبورم اگر نرم کی میخواد کرایه خونه من بده ماهی ۳۵۰۰ ملیون کی خرج منه بچه ۳۹ ساله مجرد و کرایه نشین کی میخواد بده سردار رادان عزیز خودت بزار جای من یکم فکر کن آیا میتونی بخدا سخت نگیرید بزارید حدقل تو اوج بیکاری و این اقتصاد لعنتی یه لقمه نون در بیاریم واسه خودمون من ۳۹ سالمه هنوز ازدواج نکردم واسه چی واسه این که خرج سنگینه نمیتونم ازدواج کنم حالا حرف زیاد نمیتونم بگم ولی سردار رادان عزیز نکن لطف یه خورده به ما مردم مرز نشین فکر کنید تنهاا نون ماه همینه لطف سردار عزیز
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    کالا در مغازه مبدأ که جزء همین کشور است قاچاق نیست اما در با انتقال به شهر دیگر در همین کشور قاچاق به حساب میاد خیلی جالبه
  • مسعود IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    درود به همه من یه شوتی هستم و الان ۱۸ سال که دارم این جاده ها رو میرم از خودم یه خونه ندارم داخل خونه استیجاری هستم ساکن بوشهر ماهی ۴ میلیون کرایه خونه میدم بالای ۱۵ میلیون قسط وام و خرج زندگی هم نگم براتون در کل ما راننده های شوتی هرچه کار میکنیم پول استیلاک ماشین و مخارج زندگی به خدایی که میپرستین ما هم ادم هستیم زن و بچه ما هم آرامش میخوان ولی چه بکنیم که چاره ای جز مثل شتر خوار و خون با هم میخوریم که زندگیمون بره جلو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس